شنبه 25 آذر 1403 - 14 جمادی الثانی 1446

اطلاعیه ها

خبرها و رویدادها

کتابخانه مدرسه عالی امام حسین علیه السلام

بیشتر

صوت دروس مدرسه

مکاسب
رسائل
کفایه
فلسفه
آموزش تکمیلی
جلسات عمومی
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...
بیشتر ...

فرهنگی - تبلیغی

چندرسانه ای

کارگاه ها

کارگاه آموزش ورد و وان نوت

مراسم ها

برگزاری مراسم اختتامیه علمی-پژوهشی سال 1400-1399

نشست های پژوهشی

تقریر نشست علمی تاثیر فلسفه در فقه و اصول استاد کرمانشاهانی زیدعزه

آموزش تکمیلی

معرفی
بی شک معارف و دانش های حوزوی جزیره های جدا از هم و بی ارتباط نیستند بلکه همه آن ها به شکل های مختلفی به هم وابسته و پیوسته هستند و اگر تخصص گرایی که ضرورت عصر حاضر است موجب بی خبری از دانش های پیرامونی شود در عمل ناکارآمد و نا موفق خواهد بود. بنابراین دریافت درست از یک حوزه دانشی بدون اطلاع مناسب از ساحت های دیگر دانش امکان پذیر نخواهد بود. در کنار این مهم، طلبه عصر انقلاب اسلامی نمی تواند از تحولات اجتماعی و تاریخی ایران ، جهان اسلام و جریان ها و نحله های فرهنگی آن برکنار باشد و یا پدیده های اجتماعی دنیای مدرن را نشناسد. از سوی دیگر، دوره سطح، دوره آشنایی با فقه های تخصصی است تا به تدریج و با توجه به علاقه ها و استعداد ها مسیر علمی طلبه برایش آشکار شود. همه این اهداف در دوره های آموزش تکمیلی و در قالب نشست ها، کارگاه ها و دوره های متمرکز پیگیری می شود.
بیشتر

 «آیین نامۀ علائم نگارشی» 

* یکی از نکات مهمی که منجر به درست­‌نویسی و زیبایی متن پیاده ­شده می­‌گردد، رعایت فاصله، عدم فاصله و نیم‌فاصله در عبارات است. در ادامه تلاش می­‌شود، این قواعد مربوط به این نکته، به صورت گزیده، بیان گردد:

 الف) لزوم رعایت فاصله: 

*مهم­ترین مصادیق این قاعده چنین است:

  • میان واژگان کاملا مستقل همانند: «این مطلب را می­توان در کتاب­های حدیثی یافت».
  • میان جملات کاملا مستقل همانند: «او به سوی کلاس رفت. در آن­جا، بیش از هر چیز، به فکر اخلاص بود».
  • میان علائم ویراشی همچون نقطه­ی پایان جمله (.)، دو نقطه (:)، ویرگول (،)، نقطه ویرگول (؛) علامت پرسشی (؟)، علامت تعجب (!) و ... و واژه­ی پس از این موارد همانند:
«نمازش را خواند. در آن روز ...»؛
«نمازش را خواند، به ساعتش نگاه کرد و ...»؛
«امام فرمود: فراوان به یاد از میان برنده­ی لذت­ها باشید»؛
«امکان گناه در ماه مبارک رمضان کمتر است؛ زیرا در این ماه شیاطین را به بند می­کشند»؛
«آیا قرار است همیشه در زمین بمانیم؟ کاش می­شد بیشتر فکر می­کردیم»؛
«چه حرف عجیبی زده است! باید بیشتر دقت می­کرد».
  • میان علامت فاصله (-) با واژگان پیش و پس از آن همانند: «در این زمینه - که پیشتر توضیح داده شد - باید دقت بیشتری نمود».
  • علامت­های گیومه «»، پرانتز () و کروشه [] به واژگانی که میان این دو نوشته می­شود، می­چسبند اما با واژگان بیرون از خود، فاصله­ی کامل دارند همانند:
«برای فهم این مطلب باید دقت بیشتری در واژه­ی «الانسان» نمود».
«امام خمینی (درگذشته به سال 1367 ش) گفته است».
«او [آیت الله بهجت] اهل ریا نبود».
  • میان اعدادی که برای شمارش و بیان ترتیب نوشته می­شوند – چه در متن اصلی و چه در پاورقی – و واژه­ی پس از آن همانند:
«1- قاعده­ی شماره­ی یک این آیین­نامه چنین است».
«1. شیخ طوسی، تهذیب، ج 1، ص 5».

 ب) لزوم عدم فاصله: 

  • میان حروف تشکیل دهنده­‌ی یک کلمه؛
  • میان علائم ویراشی همچون نقطه­ی پایان جمله (.)، دو نقطه (:)، ویرگول (،)، نقطه ویرگول (؛) علامت پرسشی (؟)، علامت تعجب (!) و ... و واژه­ی پیش از این موارد همانند:
«نمازش را خواند. در آن روز ...»؛
«نمازش را خواند، به ساعتش نگاه کرد و ...»؛
«امام فرمود: فراوان به یاد از میان برنده­ی لذت­ها باشید»؛
«امکان گناه در ماه مبارک رمضان کمتر است؛ زیرا در این ماه شیاطین را به بند می­کشند»؛
«آیا باید برویم؟ کاش می­شد بیشتر بمانیم»؛
«چه حرف عجیبی زده است! باید بیشتر دقت می­کرد».
  • علامت­های گیومه «»، پرانتز () و کروشه [] به واژگانی که میان این دو نوشته می­شود، می­چسبند.

 ج) موارد لزوم رعایت نیم­‌فاصله: 

یکی از قواعدی که اشتباهات فراوانی در تایپ و نگارش آن به چشم می­خورد، رعایت «نیم‌­فاصله» است. مهم­ترین مواردی که بایستی در آن «نیم­‌فاصله» رعایت گردد، چنین است: 
  • همه‌­ی واژگانی که پس از شناسه­‌ی مضارع «می» یا «نمی» نوشته می­‌شوند؛ همانند: می­گفت – می­گویند – می­نویسد – می­آید - نمی­خواند – نمی­داند و ...؛
  • در هنگام به کار بردن ادات جمع «ها»؛ همانند: آن­ها – این­ها – درس­ها – آیه­ها – سوره­ها و ...؛
  • قبل از پسوند‌های صفات تفضیلی «تر» و صفات عالی «ترین»؛ همانند: «مناسب‌تر»، «بزرگ‌ترین»؛
  • در کلمات دو بخشی (مرکب) غیر مستقل؛ همانند: «این­طور»، «آن­طور»، «همین­طور»، «همان­طور»، «این­جا»، «آن­جا»، «این­که»، «آن­که»، «این­چنین»، «این­چنان»، «آن­چنان»، «یک­دیگر»، «هم­دیگر»، «نرم­افزار»، «درس­گفتار»، «شگرکزار»، «نمازگزار»، «دانش­آموز»، «خانه­نشین»، «آینده­پژوهی»، «مرگ­آسا»، «لاله­گون»، «بهشت­روی» و ...
  • در فعل­های دوبخشی (مرکب) همانند: «اجراکردن»، «حدس­زدن»، «گم­کردن»، «زودخوردن» و ...؛
  • در برخی از ادات ملکی هم­چون: «مان» همانند: «دست­مان»، «سخن­مان» و «شان» همانند: «دست­شان»، «سخن­شان» و «تان» همانند: «دست­تان»، «سخن­تان»؛
  • در ادات ملکی «ام»، «ات»، «اش» در صورتی که پیش از آن (ـه) یا (ی) وجود دارد: «خانه­ام»، «خانه­ات»، «خانه­اش»، «کشتی­ام»، «کشتی­ات»، «کشتی­اش»؛
  • در مواردی که «ای» پس از «ـه» می­آید؛ همانند: «صفحه­ای»، «گفته­ای»، «نکته­ای» و ...؛
  • در بسیاری از مواردی که «ام»، «ایم»، «ای»، «اید» و «اند» پس از فعل به کار می­رود (ادات ماضی نقلی)؛ همانند: «گفته­ام»، «گفته­ای»، «گفته­اید»، «گفته­ایم»، «گفته­اید» و «گفته­اند»؛
  • در پایان کلماتی که (ـه) آمده و اضافه می­شود؛ در این موارد میان مضاف و مضاف الیه، «ی» قرار می­گیرد. همانند: «همه­ی مردم»، «صفحه­ی هفتاد»، «سابقه­ی دیرین» و ...؛
  • در برخی از اسم­ها و کنیه­های ترکیبی؛ همانند: عبداللّه، عبدالرحمن، ابوطالب، عبدالمطلب، محمدحسین، حمزه­علی، ابن­کثیر، ابن­ناظم و ...؛
  • در برخی از ترکیب­های اضافی؛ همچون: «اهل­بیت»، «اهل­سنت»، «اهل­بدعت»؛
  • میان «ای» نکره و واژه­ی پیش از آن همچون: «خانه­ای»، «پروژه­ای»؛
  • در هنگام نوشتن مخفف کلمات بیگانه همچون: «بی­بی­سی»، «آی­سی­یو».
* همه نقل قول­های مستقیم - چه در متن و چه در پاورقی - بایستی میان علامت «» قرار گیرد و شماره­ی رفرنس، پس از آن به صورت عدد کوچک و در بالا قرار می­گیرد. برای نمونه گفته می­‌شود:
خداوند متعال در این آیه می­فرماید: «ذلک الکتاب لا ریب فیه»1.
علامه­‌ی طباطبایی در لحظات پایانی عمر خویش فرموده است: «مراقبه، مراقبه، مراقبه».
سوره بقره، آیه 2: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین».
* در هنگام تایپ متن، موارد خاص و نیز مواردی که یک کلمه یا جمله به صورت خاص مورد توجه قرار می­گیرد، بایستی میان دو گیومه قرار گیرد. برای نمونه هنگامی که صحبت از یک واژه یا حرف خاص است، بایستی این قاعده رعایت شود:
در این آیه، واژه‌­ی «بینات» آمده است که ...
با رجوع به لغت، معلوم می­­شود که معنای واژه­‌ی «حاجب» چنین است.
خداوند متعال در سوره­ی حمد، حرف «فاء» را به کار نبرده است.
در جمله­ی «أکثروا من ذکر هادم اللذات» مساله­ی مهمی بیان شده است.

* یکی از ادات نگارشی پرکاربرد در زبان فارسی، نقطه – ویرگول (؛) است و لکن در موارد متعددی دیده می­شود که در جای درست استفاده نمی­گردد. مهم­ترین موارد استفاده از این ادات، به شرح زیر است:
- پیش از جمله­ای که برای توضیح جمله پشین آمده است (پیش از جمله­‌ی تعلیلی) و پیش از عبارت‌های:
«یعنی، مانند، مثلاً، زیرا، اما، بنابراین، در نتیجه، از این رو، در این صورت، چنان‌که، با وجود این، با این حال، با این همه، برای نمونه، در مثل، به فرض و همان‌طور که و ...»
«پیش از سخن­ گفتن باید اندیشه نمود؛ زیرا سخن بی‌­بهره از اندیشه، پشیمانی به بار می‌­آورد»
«حوزه تاریخ پرفراز و روشنی دارد؛ برای نمونه علامه‌­ی بحرالعلوم و مقدس اردبیلی در این محیط تربیت یافته­ا»
- در هنگام برشمردن و تفکیک اجزای مختلف وابسته به یک حکم کلی به شکل فهرست، دسته‌بندی و شماره‌بندی:
«اصول دین پنج مورد است: توحید؛ نبوت؛ معاد؛ عدل؛ امامت».
«مهم­ترین آثار سعدی چنین است: بوستان؛ گلستان».
«اهداف ما از طلبگی چنین است:
الف: شناخت خداوند متعال؛
ب: شناخت حجت­های الهی؛
ج: شناخت وظایف دنیوی و اخروی؛
د: عمل به وظایف و حرکت به سوی کمال؛
ه: دفاع از دین؛
ح: آشنا ساختن مردم با اسلام و مذهب اهل­بیت علیهم السلام».
 - برای جدا کردن عبارت‌ها یا جمله‌های شرطی که درون آن‌ها ویرگول‌های متعدد به کار رفته باشد، به جای ویرگول برای تمایز، از نقطه ویرگول استفاده می‌شود:
«اگر طلبه نتواند وظایف خود را که همان تهذیب نفس، اخلاص، زهد و پرهیز از دنیاگرایی، ایثار و خدمت به دین، اخلاق نیکو و رابطه­ی خوب با مردم و مسایلی از این قبیل است، به خوبی انجام دهد؛ مردم اعتماد خود را به او از دست می­دهند و سخنانش کارگر نمی­افتد».
 - به جای نقطه، پیش از جمله‌ای تکمیلی که به دنبال جمله قبلی آمده باشد؛ اما معنای جمله قبلی به خودی خود نیز کامل باشد:
«بسیار پیش می‌آید که برخی از جمله‌ها، با جمله­ی بعد از خود کامل می‌شوند؛ این بدین معنا نیست که جمله­ی قبلی ناقص است».
- هرگاه بین اجزای مختلف یک جمله، ویرگول‌های متعدد به کار رفته باشد، «نقطه ویرگول» برای جدا کردن مجموعه‌­ی آن قسمت‌ها از یکدیگر به کار می‌رود:
«محمد، علی، فاطمه و حسن؛ ابوبکر، عایشه، خالد و سالم را نفرین کردند».
- میان دو جمله ساده که از نظر مفهومی با هم تناقض دارند، به جای حرف ربط، نقطه­ ویرگول قرار می‌گیرد:
«مال از بهر آسایش عمر است؛ نه عمر از بهر گردآوردن مال».

* کاربرد پرانتز:
- در هنگام بیان معادل یک اصطلاح یا واژه در زبانی دیگر و یا مترادف آن در همان زبان:
«بالگرد (هلی­کوبتر) یکی از وسایل نظامی مهم است».
«گیتی (جهان) برای تدبر و اندیشه آفریده شده است».
- در هنگام نام قدیمی یک شهر، شهرت یک فرد و یا نام کامل یا لقب یک شخص:
«احمد بن محمدعلی نجفی (مقدس اردبیلی) نشان داد که یک طلبه می­تواند بازتابی از چهره­ی نورانی پیامبران باشد».
«حریز بن عبدالله در سیستان (سجستان) با خوارج به نبرد پرداخت».
- برای قراردادن جملات معترضه که حذف آن هیچ خللی به جمله وارد نمی­سازد:
«دکتر شریعتی که، پیش از مرگش از مرحوم محمدرضا حکیمی خواسته بود که آثارش را اصلاح نماید (اما ایشان هیچ­وقت دست به اصلاح آثارش نزد) یکی از نویسندگان تاثیرگذار بر جوانان انقلابی بود».
 نکته: با توجه به مطلب بالا، بهتر است که عبارت­هایی همچون: «صلّی اللّه علیه و آله» و «علیه السلام» میان پرانتز قرار نگیرند؛ زیرا بدان معنا خواهد بود که بود و نبود آن تاثیری در متن ندارد.
 
 * موارد استفاده از کروشه ([]): 
 - در مواردی که توسط مصحح، مترجم و ... به متن نویسنده­ی اصلی افزوده می­شود: 
«وی [مرحوم آیت الله بهجت] از نوجوانی مراقبه­ای بسیار قوی داشت».
«ابوعلی سینا در این زمینه [پزشکی] کتاب­های سودمندی دارد».
- جلوگیری از به کار بردن دو پرانتز در داخل یکدیگر:
«با یادگیری کاربردهای علائم نگارشی و نحوه استفاده درست از این علائم، تصحیح املای کلمات و ویرایش فنی (پاراگراف‌بندی [بندنویسی]،سجاوندی [نشانه‌گذاری] و رسم‌الخط [دستور خط]) بسیار ساده‌تر خواهد شد».